Sunday, June 17, 2018

וורשה באביב

במאי 2018 נסענו לסוף שבוע בורשה, פולין. היינו שלושה ימים מלאים (לא כולל ימי טיסה). ללא ספק שצריכים פי שניים כדי לכסות את כל העיר, אז בחרנו באתרים ופעילויות שמתאימים לסגנון שלנו.
המטבע בפולין נקרא זלוטי. השער בדרך כלל נע בסביבות השקל. כשאנחנו קנינו זה היה קצת גבוהה ב1.06 שקל לזלוטי.
תחבורה: התחבורה הציבורית בורשה טובה מאד. יש רכבת תחתית, חשמליות, אוטובוסים, מוניות, וגם אובר. אנחנו השתמשנו באובר בכל הנסיעות שלנו. אמנם יותר יקר מתחבורה ציבורית רגילה, אבל מאד מאד נוח וחוסך זמן.
תקשורת: כרטיסי סים מאד זולים. קניתי סים של 5GB ב-9 זלוטי בשדה התעופה. לאחר קבלת המזוודות, לקראת היציאה יש חנות Relay ששם ניתן לקנות.
מלון: ישנו במלון Hampton by Hilton Warsaw City Centre. מיקום המלון מצויין. הוא נמצא כ-5 דקות הליכה מהתחנה המרכזית, קניון זלוטי טראסי, וארמון התרבות והמדע. המלון עצמו מדורג כ-3 כוכבים. הוא מספק את הצרכים הבסיסיים של חדר נחמד, מיטה נוחה, מקלחת חמה, ארוחת בוקר משביעה, וויי-פיי חינם, וכספת. אין מקרר, ובארון ניתן רק לתלות בגדים. לא היו מדפים. בטלויזיה אין ערוצים בעברית .
מזג אוויר ושעות יום: למרות שזאת תקופה שלא חסר בה גשם, היה לנו מזג אויר מצויין. ביום הגיע לאיזור ה-20 – 22 מעלות ובלילה התקרר לסביבות ה-12. בתקופה הזאת בבוקר יש כבר אור ב-04:30, ובערב נהיה חשוך בסביבות 20:30.
שופינג: ישנם המון קניונים בעיר עם המון חנויות (כולל רשתות שיש לנו בארץ). מבחינת מחירים, הרוב יותר זול מבארץ אבל לא הכל. בבגדים לא ראינו מחירים זולים יותר במיוחד (לא היינו בתקופה של סיילים), אך מוצרי טואלטיקה הרבה יותר זולים, ואוכל מאד מאד זול ביחס לארץ.
יום חמישי – אדיוס ישראל
אמרנו שלום לילדים, עלינו על מונית, ולאחר 40 דקות נסיעה, הרצאה פוליטית, ושיעור היסטוריה על משפחתו של נהג המונית, הגענו לנתב”ג.
בשדה הכל עבר חלק והטיסה יצאה בזמן. טסנו עם חברת LOT.
נחתנו בשדה תעופה שופן בורשה בסביבות 14:30. אספנו את המזוודות, קניתי סים, ולקחנו אובר למלון. מהשדה למלון עלה לנו 22 זלוטי, נסיעה של כחצי שעה. היו קצת פקקים.
בסביבות 16:30 יצאנו מהמלון והלכנו ברגל לארמון התרבות והמדע, מגדל רב קומות אשר נבנה בתקופת הסובייטים ודי שנוא ע”י הפולנים. בקומה ה-30 יש תצפית שממנו ניתן לראות את כל העיר.

לאחר התצפית, קפצנו לקניון זלוטי טראסי שנמצא ליד. מדובר בקניון גדול עם המון חנויות. חלק מהרשתות מוכרות לנו כמו H&M, ZARA, Superpharm. הסתובבנו בקניון עד שכאבו הרגליים ונהיינו רעבים. בקניון יש מסעדה מרשת Hard Rock Cafe. האוכל היה מצויין, והמחיר עוד יותר. מה שהיה עולה לנו לפחות 250 – 300 שקל לזוג, עלה לנו בסביבות ה-120 זלוטי.

בסוף היום, היינו שפוכים, ונרדמנו מוקדם.
יום שישי – סיור יהדות, פארק לווז'יאנקי ועוד קניות
האור ביצבץ לו מאחורי הוילונות כבר ב4:30 בבוקר אך הצלחתי לחזור לישון. קמנו ליום יפה. קצת מעונן וטיפה קריר.
אכלנו ארוחת בוקר במלון, ויצאנו לדרך. בתחזית אמרו שירד גשם, קנינו מטריות, וכמובן שלא ירד כלום.
ב09:30 חיכינו ליד מלון מריוט למדריך מעיין רחמים, ויצאנו לסיור יהדות ורשה. סיור מאוד מעניין שמכיל המון נקודות הכולל – אנדרטת רפפורט, חומות הגטו, כיכר השילוחים, בית העלמין היהודי ועוד. הסיור היה מעניין, מאד מרגש, ומאד מומלץ. עוד סיבה לקחת סיור מאורגן היא שלא כל הנקודות הן במרחק הליכה. בסיור היה לנו אוטובוס צמוד שלקח אותנו מנקודה לנקודה.

הסיור הסתיים לקראת השעה 15:00 ליד בית הכנסת נוז'יק.
עלינו על אובר ונסענו כרבע שעה לפארק ווז'יאנקי(Łazienki Park). פארק יפהפה ומטופח. ניתן לראות שם את הפסל של שופן, לטייל בשבילים וגינות היפהפיות, להאכיל סנאים (לא מצאנו אותם, אומרים שהם שם), ולבקר בארמון על המים. בימי ראשון, בעונות היותר נוחות, נערכים שם קונצרטים בשעות הצהריים.

לאחר הטיול בפארק, נסענו לאיזור הקניון בלו סיטי. התחלנו ליד בחנות ענקית של דקטלון, ולאחר קנייה שם, עברנו לקניון ובילינו את רוב הערב שם. אכלנו שם במסעדת ספינקס. מדובר ברשת מסעדות בשריות המוכרות ברכבי העיר. הסטייק היה טעים מאד.
יום שבת – העיר העתיקה והסביבה
התעוררנו לעוד יום יפה. לקחנו אובר מהמלון לעיר העתיקה, נסיעה של כ-10 דקות (זה מרחק של כ-45 ברגל) והגענו לשם לקראת השעה 10.
גם כאן החלטנו לקחת סיור. לא לקחנו את הסיור בעברית, אלה הצטרפנו לאחד מהסיורים באנגלית החינמיים של המטריות הכתומות (יש גם מטריות צהובות). הסיור אמנם מוגדר כחינמי, אבל עדיין מדובר בפרנסה של המדריכים, ומקובל לתת טיפ בסוף הסיור. תהיו אדיבים. העיר העתיקה לא גדולה והסיור גם לא מחייב.
המדריכה שלנו הייתה אליזה, ובמשך כשעתיים, לקחה אותנו לכל הנקודות החשובות של העיר העתיקה: פסל סיגמנד, הארמון, הבזיליקה של ג'ון המטביל, פעמון המשאלות, תצפית לנהר, כיכר השוק העתיקה (עם הפסל של בת הים), הברביקן, שביל הבירה, ועוד.
לאחר הסיור נשארנו בעיר העתיקה והסתובבנו בין הסמטאות, והשווקים ודוכנים. זה היה ערב שבועות אז אכלנו עוגת גבינה באחת המסעדות בכיכר השוק, ומאוחר יותר אכלנו צהריים במסעדת זפיאצ'ק (אוכל פולני אמיתי) באחת הסמטאות.
כשסיימנו בעיר העתיקה, החלטנו שנחזור לכוון המלון ברגל לאורך רחוב Krakowskie Przedmieście. הרחוב מלא בחנויות, מסעדות, מוזאונים, כנסיות ועוד. באיזה שלב, הרחוב הפך לרחוב Nowy Świat, גם מוכר בשל המסעדות וחנויות. פנינו לרחוב Chmielna, והתקדמנו לכוון המלון. בדרך עשינו עוד סיבוב בקניון ובסוף הגענו למלון לשנ”צ.

בערב חזרנו לאיזור העיר העתיקה לראות את המופע המזרקות ב-Multimedia Fountain Park. מדובר במופע המשלב בין מופע מים ולייזרים. המופע די מרשים ומתקיים כל שישי ושבת ב-21:30.

לא הספקנו לאכול לפני ההופעה, אז לאחריו, הלכנו לכיכר השוק לאחד המסעדות שם. היה די קריר, המסעדות מספקות שמיכות לסועדים.
לאחר האוכל, טיילנו עוד קצת בעיר העתיקה. היא יפה גם בלילה.
יום ראשון – ארמון וילאנוב ומוזאון היהדות
באמת היה לנו מזל עם המזג אויר. התעוררנו ליום עוד יותר יפה. את הבוקר סיירנו בארמון וילאנוב. הוא מאד יפה ומרשים גם מבפנים וגם בגינות מבחוץ. הוא נמצא כחצי שעה נסיעה מהמרכז.

לאחר הסיור בארמון, נסענו חזרה לרחוב Nowy Świat. מאד הומלץ לנו לבקר בחנות ממתקים Manufaktura Cukierków. בכל שעה עגולה, הם מציגים איך הם מכינים את הממתקים שלהם. זה די מהפנט לראות. אם אתם באיזור, מומלץ לראות.

בשלב הזה היינו רעבים, ומאד הומלץ לנו על מסעדת Mr. Pancake. עלינו על האובר ונסענו. המסעדה קטנה ונחמדה מאד עם אוירה צעירה. מי שמזמין שם פנקייקים, שיתכונן למתוק מתוק מתוק. אשתי אכלה ולא הצליחה לסיים. לי דווקא התחשק פיצה. הוא לא איכזב.

לאחר האוכל, נסענו למוזיאון לתולדות יהודי פולין. המוזאון מספר את ההיסטוריה של יהודי פולין במהלך מאות שנים אחורה ועד היום. התערוכה מעניינת מאד. תכינו את הרגלים כי היא לא קצרה. ניתן להזמין במקום מכשיר אודיאו עם קריינות בעברית.

לאחר הסיור, חזרנו למלון לנוח טיפה. בערב החלטנו לקפוץ לשוק האוכל הלילי Hala Koszyki, מה שגם מכונה אצל הישראלים, “השרונה של ורשה”. הגענו, אך לא מצאנו מה לאכול. החלטנו לנסות את המסעדה Der Elephant, שמאד מומלץ אצל הישראלים. לא התלהבתי במיוחד.
יום שני – חזרה הביתה
התעוררנו שוב ליום יפה. אכלנו בפעם האחרונה בחדר אוכל, ואז יצאנו שוב לקניון זלוטי טראסי להשלמת קניות. חזרנו לחדר, ארזנו, אמרנו שלום למלון, ונסענו לשדה תעופה.
ערב לפני, לא הצלחנו לעשות צ'ק אין, כי גילינו שלמרות ששוריינו לנו מקומות ישיבה בטיסה, המקומות שלנו שונו ללא ידיעתינו ובעצם הפרידו אותנו בשורות. בשדה פנינו לדלפק הרגיל, הבחורה שם הייתה מאד לא נחמדה, ולא ממש ניסתה לעזור לנו. בסוף היא אמרה לנו ללכת לדלפק הראשי להתלונן. בדלפק הראשי, הייתה בחורה מאד נחמדה. היא הצליחה למצוא לנו שורה שנוכל לשבת ביחד.
עברנו את הבידוק. אכלנו שם צהריים. והסתובבנו בדיוטי פרי. הוא גדול ונחמד. לדעתי הוא לא זול במיוחד. הוא מחולק לשניים. יש איזור די גדול לפני ביקורות הדרכונים, ואיזור יותר קטן ליד השערים. חיכינו לטיסה. היה טיפה עיכוב, ובסוף המראנו הביתה.