Saturday, June 16, 2018

וינה בחורף

בסוף נובמבר 2016 נוסענו לוינה. היה פשוט נפלא!!
סוג החופשה: רגוע ביותר. בעיקר להסתובב ולהנות מהנוף. אנחנו לא אנשי מוזאונים או הופעות ולכן ידענו מראש שלא ניכנס ליותר מדי מקומות.
כמה שורות על התחבורה הציבורית בעיר. היא מאד מאד נוחה. יש רכבת תחתית, חשמלית, ואוטובוסים. מבחינת עלות מעבר לכרטיסים בודדים, ישנם כרטיסים ל-24, 48, ו-72 שעות הנותנים נסיעה חופשית. הם נהיים פעילים רק לאחר כרטוס וחשוב לכרטס!
יום חמישי, טיסה והגעה לוינה
נפרדנו מהילדים, ולקראת הצהריים נסענו לשדה התעופה. הזמנו טיסה דרך אל על, ולאחר כל הפחדים של ביטול הטיסה (הטייסים היו בשיא העיצומים), המראנו בשלום. הטיסה הייתה נעימה ביותר, ונחתנו בזמן.
באתר למטייל יש המון המלצות על ציון הסעות, והזמנו אותו לקחת אותנו מהשדה תעופה למלון, וגם בחזרה. עלות: ‎25 כל כוון (זה משתנה בהתאם למספר הנוסעים). היה אחלה!
את החדר הזמנו במלון Hotel Am Konzerthaus Vienna MGallery. המלון ממוקם מצוין. החדר היה טוב, והשירות שלהם גם טוב מאד ואדיב. לא הזמנו ארוחת בוקר.

הגענו למלון בערב, התארגנו, ובסביבות 21:00 ויצאנו לטייל. המזג אויר היה קריר (בסביבות 6°C) ומאד רטוב אך לא גשום. במרחק הליכה קצרה של כ-3 דקות, הגענו ל-Ring, כביש ראשי העוקף את וינה הישנה. הכביש מחולק לקטעים עם שם שונה לכל קטע, אבל למעשה זהו אותו כביש. אנחנו הגענו ל-Kärntner Ring. קטע זה מלא במלונות, חנויות, ומסעדות.
כעבור כמה דקות, הגענו ל-Kärntner Straße. מדרחוב מלא בחנויות המוביל לקטדרלה, St. Stephen's Cathedral. בכל שנה, החל מאמצע נובמבר, העיר מקושטת לחג המולד. כנראה הגענו בשעה מאוחרת כי רוב האורות היו כבויים למרות התיירים שהסתובבו במקום.

לא נורא, המשכנו לטייל לאורך הרחוב. ליד הקטדרלה אכלנו ארוחת ערב באחד המסעדות שם ליד. מדובר באיזור מאד מתוייר. האוכל היה טעים, אבל המנות היו יקרות וקטנות יחסית. הסתובבנו עוד קצת וחזרנו למלון.
יום שישי, קניות
התעוררנו בבוקר. מראש לא הזמנו ארוחת בוקר במלון. 17
מה, ניסע לחו”ל ולא נעשה קניות? מדרום, קצת מחוץ לעיר, קיים קניון SCS גדול עם 350 חנויות. הפופולרי בין הישראלים הוא ה-Primark. חנות בגדים גדולה ומאד זולה. הקניון נפתח בסביבות 09:30. והוא סגור בימי ראשון. בגלל שהקניון נמצא מחוץ לעיר, הכרטיסים 24/48/72 לתחבורה הציבורית לא תקפים להגיע עד לשם. אבל ניתן לנסוע עם הכרטיסים בתחתית קו U6 עד לתחנה Siebenhirten ומשם יש שאטל בחינם כל איזה 20 דקות המגיע לקניון. דרך נוספת היא לקחת את קו החשמלית הנקראת Baden Bahn הנוסע ישירות לקניון. גם כאן הכרטיסים לא תקפים. כרטיס מתחנת Karlsplatz עד לקניון עולה כ-9.6 הלוך חזור. אנחנו השתמשנו בדרך הזאת כי לא היינו צריכים כרטיס ל-72 שעות, וזה היה הרבה יותר נוח לנו מלקחת תחתית, לרדת ולהחליף קו באמצע ואז גם להמתין לשאטל. כך גם יצא לנו לראות קצת את העיר מחוץ למרכז.
הגענו לקניון מוקדם, אכלנו שם משהו קטן לארוחת בוקר, והמשכנו לקניות.
עד שסיימנו וחזרנו למלון עם כל מה שקנינו, השעה הייתה כבר לקראת 15:00. שמנו את הדברים, ויצאנו מהמלון ברגל לאחד השווקים הפופולריים והגדולים בוינה, ה-Naschmarkt. בתקופה הזאת של השנה, נהיה שם חשוך מאד מוקדם יחסית. ב-15:30 כבר מתחיל להחשיך. הסתובבנו השוק. הרוב שם זה מסעדות ודוכני מאכלים שונים ומזכורות. מאד יפה, במיוחד כשחשוך.

אחרי השוק, חזרנו לכוון ה-Karlsplatz . כל שנה, בתקופה הזאת, כל המקומות הפופולריים מלאים בשווקים מיוחדים לחג המולד. הדוכנים מלאים בקישוטים לחג, מזכורות, מאכלים מקומיים, ושתייה חמה (בעיקר אלכוהולית). ב-Karlsplatz המקום היה מפוצץ באנשים בשעה המאוחרת של 17:00. מקום פשוט יפהפה. האווירה היתה חגיגית ביותר.

כשסיימנו עוד היה מוקדם, אז חזרלנו למדרחוב ב-Kärntner Straße לראות איך המקום נראה עם האורות דלוקים.

יום שבת סיור בעיר
התעוררנו לבוקר יפהפה. העננים ברחו. עדיין היה קר (סביבות 7 מעלות). יצאנו מהמלון בסביבות 08:00. היום היה מיועד לסיורים בעיר. הכנתי מראש מסלול שייקח אותנו למקומות המרכזיים. התחלנו עם ה-Karlsplatz. חובה לראות גם ביום.

משם פנינו לכוון ה-Ring, ואכלנו ארוחת בוקר במסעדת Chilai שהומלץ לנו ע”י חברה. אחלה מקום לארוחת בוקר. אוכל טעים, מגוון עשיר, מחיר סביר ביותר. לאחר שסבענו, המשכנו לאורך ה-Kärntner Ring. שם ראינו את בית האופרה.

המשכנו קדימה, Kärntner Ring הפך ל-Opernring. שם נכנסנו ל-Burggarten. גינה מרשימה ביותר גם בחורף.

Opernring הפך ל-Burgring ושם עברנו ליד מוזאון Neue Burg, והספרייה הלאומית של אוסטריה.

Burgring הפך ל-Universitätsring. שם ראינו את בניין הפרלמנט.

ואחריו הגענו ל-Rathaus, בית העירייה. בניין מאד יפה, ובכיכר שלידו, השוק הגדול של חג המולד. דוכנים על גבי דוכנים של קישוטים, מזכרות, אוכל וכו'. בנוסף, חלק מהכיכר הוסב למסלול החלקה על הקרח.

משם ירדנו מה-Ring ופנינו לכוון ארמון הופבורג. ול-Michaelerplatz. שם עלינו על סיור כרכרה עם סוס. אפשר 20 דקות ב-55 או 40דקות ב-80. התחלקנו עם זוג גרמני כך שיצא 40 ל40 דקות. הנהג הביא לנו שמיכה לכסות את הרגלים. זה חימם, אבל מאד הזכיר לי את השמיכות הצהליות. הסיור היה מקסים. הנהג לקח אותנו לכל מני סמטאות באיזור, מקומות שבחיים לא היינו מגיעים ברגל. על הדרך הוא הסביר לנו מה כל בניין היה. מסעדות מאד ישנות, כניסיות בנות מאות שנה, הבית של מוצרת וכו'.

ירדנו מהסוס, והשמכנו בין הסמטאות עד שהגענו קטדראלה ב-Stephansplatz. הנמצא האמצע המדרחוב Kärntner Straße. אז יצא לנו להגיע לשם גם ביום. שם ראינו שם טקס נוצרי, ואשתי אפילו ניסתה את המשקה החם.

משם המשכנו במדרחוב עד שהוא הגיע לנהר.

פנינו ימינה והלכנו לאורך הנהר עד שהגענו לרחוב Schallautzerstraße. שם פנינו שוב ימינה (הנהר גם מתפצל כאן לאורך הרחוב). הלכנו עד שהגענו לקניון ב-Wien Mitte. הקניון נחמד מאד. יש שם סופר גדול וגם H&M. השלמנו קניות, אכלנו שם צהריים (כבר היה 15:00 והיינו מורעבים)והמשכנו ל-Stadtpark שליד. הפארק מאד יפה, ומלא פסלים של מלחינים. המפורסם ביניהם הוא שטראוס.

כאן סיימנו את הסיור שלנו. המלון היה כ-10 דקות הליכה. חזרנו לחדר לנוח, אבל היום עוד לא נגמר.
ראינו את שוק חג המולד בבית העירייה בבוקר, אבל רצינו לראות אותו גם בלילה עם כל האורות. הלכנו לתחנת רכבת ב-Karlsplatz, קנינו כרטיס ל-24 שעות (ידענו שנשתמש ביום למחרת), כרטסנו, ונסענו בקו U2 כשלוש תחנות, ל-Rathaus. הגענו והמקום היה מפוצץ באנשים. האווירה הייתה חגיגית ומחשמלת. הדוכנים מהבוקר היו מוארים באורות החג. מסלול החלקת הקרח היה מלא באנשים נוהרים. אכלנו וופל וינאי ולנגוש (סוג של פוקאצה מטוגנת עם שום).

יום ראשון, שונברון ופראטר
התעוררנו לעוד יום יפהפה ולא קר מדי (רק 6 מעלות). קמנו, התארגנו ויצאנו לכוון תחנת הרכבת Karzlplatz. בדרך, עצרנו ב-Chilai לארוחת בוקר. התכנון היה ארמון שונברון ואז לגלגל הענק בפראטר. את הכרטיסים הזמנתי מראש באינטרנט כמה ימים מראש (זה חוסך זמן בתור). החלטנו שקודם ניסע לגלגל הענק בפראטר. עלינו לרכבת לקו U1. ונסענו עד לתחנת Praterstern. הגענו לגלגל, ואז גילינו שנפלאות ה-Google אינם תמיד מדוייקים, ושבעצם הגענו כמעט שעה לפני שנפתח. חזרנו לרכבת. נעסנו לתחנת Schwedenplatz, החלפנו לקו U4, ומשם נסענו עד לתחנת Schönbrunn. משם, כמה דקות ברגל והגענו לארמון שונברון. בגלל החורף, מספר האטרקציות מאד מוגבל, ולכן קנינו כרטיס המשלב סיור בארמון ואת הגן חיות. מחיר: 27.5 לכרטיס.
הסיור בארמון היה מרשים ביותר. כל חדר יותר מפואר מהקודם. בגלל סוג הכרטיס שקנינו, קיבלנו גם AudioGuide באנגלית שתיאר מה יש בכל חדר. מאד מעניין. מאד יפה. רק חבל שאסור לצלם. גם מבחוץ מאד יפה ומרשים. הגינות שם מרשימות בחורף ובטח עוד יותר בקיץ. הם קוראים למקום הוורסאי של אוסטריה. גם כאן היה עוד שוק עם דוכנים לחג.
אחרי הסיור מפנים, טיילנו בגינות ומשם הגענו לגן חיות. המזג אוויר התחיל להתקרר והגשם היה בדרך. אבל הספקנו לראות את רוב הגן. בגלל הקור,הרבה מהחיות התחבאו ולא יצא לנו לראות אותם.

הגשם התחיל לרדת, ואז נסענו חזרה לפראטר. פראטר עצמו הוא פארק שעשועים. הכניסה חינם אך יש לשלם על כל מתקן. המתקן המככב הוא הגלגל הענק וותיק. עלינו עליו, הסיבוב נמשך כ-20 דקות, הנוף מלמעלה מרשים. האם זה שווה את ה-10 לכרטיס?….לא ממש. לאחר הסיבוב, אכלנו צהריים במסעדה מתחת לגלגל. היה טעים ומחיר סביר.

חזרנו למלון לנוח.
בערב יצאנו למצוא מסעדה וינאית אמיתית. עדיין לא יצאנו לאכול במסעדה כזאת. הבחורה בקבלה במלון הזמינה לנו מקום במסעדה אחת, אבל כשהגענו וראינו את התפריט, זה לא היה לטעמינו. המשכנו להסתובב לחפש מסעדה. חזרנו ל-Ring והלכנו לאורכה, אך לא מצאנו. נכנסנו למדרחוב והלכנו לאורכו, אך לא מצאנו. שלא תבינו לא נכון, יש המון מסעדות, אבל חיפשנו משהו מיוחד. עברנו את הקטדראלה, ופתאום ראינו בסוף אחד הסמטאות את מסעדת Gutenberg. היה טעים, השירות היה מצוין, המחיר היה סביר ביותר, והאוירה הייתה מושלמת. מומלץ!
חזרנו למלון שבעים ועייפים. בבוקר קמנו מוקדם. ציון אסף אותנו ב-07:30, ולקח אותנו לשדה תעופה. עלינו על המטוס, וחזרנו הביתה מרוצים.